Richard Branson houdt niet van verliezen. Geen wonder dus dat de 62-jarige
Brit woensdag uithaalde naar de overheid, toen bleek dat hij de
biedingsstrijd om de licenties voor de Westkustroute op het Britse spoor had
verloren van rivaal FirstGroup.
Virgin Trains, dat sinds 1997 de treinverbinding tussen Londen en steden als
Glasgow en Liverpool verzorgt, verdwijnt hiermee vanaf volgend jaar uit het
Britse spoorbeeld. In ieder geval tot 2026.
Volgens Branson is het winnende bod van spoorwegexploitant First Group, ter
waarde van omgerekend 6,3 miljard euro, onverantwoord hoog. Rendabele
exploitatie zou voor een dergelijke prijs niet mogelijk zijn en in de
woorden van Branson zorgt de Britse overheid hiermee voor een "vrijwel
zeker bankroet", zo fulmineerde hij tegenover Britse media.
Richard Branson: ups and downs
Branson is boos op de Britse overheid, maar de krant The Guardian merkte
donderdag in een commentaar op dat het Virgin-imperium vaak ook heeft
geprofiteerd van warme banden met de overheid.
Zo mocht Branson afgelopen najaar nog samen met de Amerikaanse investeerder
Willbur Ross voor een kleine miljard euro de in 2007 genationaliseerde bank
Northern Rock inlijven. En de gezondheidstak Virgin Care kreeg in 2010 een
contract voor aanvullende zorgdiensten in streken Surrey en Devon van de
Britse National Health Service. Ook bij het kopen van landingsrichten voor
op luchthaven Heathrow voor vliegmaatschappij Virgin Atlantic heeft Branson
ook steun gehad van de overheid.
Virgin-imperium
Belangrijkse reden voor de ergernis van Branson is ongetwijfeld dat hij met
Virgin Trains een stabiele inkomstenstroom had. Ter vergelijking:
luchtvaarttak Virgin Atlantic boekte afgelopen jaar een verlies vóór
belasting van 100 miljoen euro, bij het vervoer van 5,4 mijoen passagiers.
Virgin Trains daarentegen vervoerde 31 miljoen passagiers in het boekjaar
2011, tegen een winst vóór belasting van 52 miljoen euro. De jaarlijkse
dividenduitkering die Bransons treinoperaties opleverden valt met verlies
van de licentie weg.
Toch, zo verwachten Britse commentatoren, is Branson er niet de man naar om
bij de pakken te gaan neerzitten. De 62-jarige ondernemer met een geschat
vermogen van 3,3 miljard euro bruist doorgaans van de nieuwe ideeën.
Afgelopen oktober opende Branson in de woestijn van New Mexico nog de eerste
luchthaven voor commercieel ruimteverkeer.
Zie ook de slideshow: Zo
ziet het Virgin-imperium van Richard Branson eruit.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl